Pátek, 2 prosince, 2022
magazin

Brexit s cly ohrozí udržitelnost výroby Nissanu v Británii

Nissan zaměstnává 7000 lidí v největším závodě na výrobu aut v Británii v Sunderlandu.
Jakýkoliv odchod Británie z Evropské unie (EU), který zhorší podmínky pro podnikání zvýšením cel by ohrozil udržitelnost operací společnosti Nissan ve Spojeném království.

Upozornil na to provozní ředitel japonské automobilky Aswan Gupta.

Nissan zaměstnává 7000 lidí v největším závodě na výrobu aut v Británii ve městě Sunderland. Automobilka v červnu znovu vyzvala vládu v Londýně, aby se snažila dosáhnout „řízený a vyvážený brexit“.

Nejnovější varování přichází v době, kdy EU upozornila Londýn, že k zajištění dohody o obchodu od příštího roku už zbývá méně než 10 dní.

Gupta v této souvislosti řekl, že po případném brexite bez dohody již nebude britský závod pro Nissan udržitelný.

Ani po téměř 11 měsících přechodného období, během kterého se obchod řídí stejnými pravidly jako za časů členství Británie v bloku, se oběma stranám stále nepodařilo dosáhnout dohody o obchodu.

Britský premiér Boris Johnson mezitím varoval svých klíčových ministrů, že obchodní smlouva není ani zdaleka jistá. Dodal však, že Británii se bude dařit ať už s dohodou nebo bez ní.

V březnu přitom společnost Nissan uvedla, že bude prosazovat rozšíření výroby v Sunderlandu o nové sportovně-užitkové vozidlo Qashqai.

Když Nissan oznámil v roce 2016 svůj plán začít s výrobou elektrických automobilů Leaf, Británie ho ujistila, že brexit neovlivní jeho konkurenceschopnost.

Ale zavedení cel podle pravidel Světové obchodní organizace (WTO) po brexite bez dohody zvýšily náklady Nissanu. A jakékoli zpoždění dodávek komponentů ze zámoří pro nové celní kontroly by mohlo zpomalit výrobu.

Potenciální narušení dodavatelských řetězců po brexite, které se táhnou napříč Evropou, by mohlo poškodit i další výrobce a zasáhnout ekonomiky, které zápasí s pandemií nového koronavirus.

Gupta zároveň prohlásil, že Nissan nežádá od Británie náhradu nákladů spojených s brexitom bez dohody. To je v rozporu s medializovaných informacemi, podle kterých to chce udělat spolu s Toyotou.

„Absolutně na to nemyslíme a nediskutujeme o tom,“ řekl. Dodal, že Nissan bude pokračovat ve výrobě v Británii, pokud tam bude jeho podnikání udržitelné.

Toyota má závod v hrabství Midlands a vyrábí motory v továrně ve Walesu.

Automobilka Honda Motor, která vyrábí modely Civic ve Swindonu, už loni oznámila, že zavře tento svůj jediný závod v Británii v důsledku brexitu. O práci tak přijde 3500 lidí.

PR články

Další články autora