Pátek, 2 prosince, 2022
magazin

Klesají vám tržby? Odborníci radí, jak zachránit podnikání

V dobách krize nezáleží na tom, jak dobrý jste měli byznys plán, ani jaké úspěchy má firma za sebou. Březen tohoto roku přinesl povinné uzavření provozoven, zrušení hromadných akcí i omezení podnikatelských aktivit.

V takovém prostředí nefunguje žádný podnikatelský záměr, pouze krizový management.

„Hlavní je nepodlehnout panice. Obrovské množství podnikatelů ve svém životě ještě nezažilo ekonomickou krizi a nebyly tak na aktuální situaci připraveni. Neznamená to však, že musí zkrachovat, „říká Jan Svocák, daňový poradce, byznys developer a jednatel společnosti Bright Ideas.

„Po krizi vždy přichází rychlé oživení a ti, kteří budou připraveni, budou i náležitě ocenění,“ dodává Svocák.

Připravit se na lepší časy však neznamená nečinně čekat. Důležité je vsadit na plán, s nímž podnikatel přežije těžké období a dokonce může expandovat.

Vytvořte si nový akční plán

Všechny krátkodobé i dlouhodobé cíle, které jste v podnikání měli před pandemií, odložte na jistý čas do trezoru. Nyní je nutné provést plán na dobu pandemie.

„V rámci účetní společnosti TaxWise jsme si ihned po zavedení lockdownu sedli na celý den do kanceláře a vytvořili seznam více než 80 bodů, které měly zlepšit naše podnikání. Do dnešního dne se nám podařilo implementovat tři čtvrtiny těchto bodů, „říká Svocák.

Pro firmu TaxWise to znamenalo, že byla na druhou vlnu mnohem lépe připravena a stala se mnohem stabilnější iv dobách krize.

„Když krize skončí, budeme z toho určitě profitovat ještě víc,“ předpovídá Svocák.

Každá firma musí najít vlastní způsob, jak přilákat zákazníky, získat si jejich náklonnost a vytvořit zisk i při omezených možnostech.

„Je nutné šetřit aktivitami a financemi pouze na činnosti, které přinesou reálný prokazatelný profit, respektive jsou pro firmu strategické a posunou ji na jiný level. Hlavně ve srovnání s konkurencí poté, co krize pomine, „radí partner společnosti Pricewise Peter Krišťák.

Udržte klíčových lidí

V případě výpadku příjmů je nezbytné okamžitě přehodnotit snížení výdajů a minimalizovat ztráty. Třeba tak však učinit pouze v oblastech, které neoslabí podnikání. Nevyplatí se tedy šetřit na pracovnících.

„Klíčem každého byznysu jsou lidé. I když se může zdát, že je momentálně na trhu mnoho zaměstnanců, lidí, které známe, je třeba udržet a zaplatit včas, „radí Svocák.

„V rámci státního koronaprogramu První pomoc existují možnosti, jak částečně kompenzovat mzdové náklady. Pokud se náhodou nevejdete do poklesu tržeb, stále víte při zavření provozu získat 80 procent mzdových nákladů, „radí Svocák.

K udržení zaměstnanosti mají podnikatelé možnost požádat o úvěr se zárukou Slovak Investment Holding. Slouží pro případy, kdy podnikatel potřebuje pomoci, ať už pro výpadek tržeb, nebo lepší cash flow.

„V tomto směru evidujeme od května tohoto roku, kdy bylo spuštěno podávání žádostí, obrovský zájem,“ říká Milan Varga, produktový manažer Tatra banky.

Úvěr lze využít k financování provozních potřeb nebo obnovovacích investic. Maximální výše úvěru jsou dva miliony eur, splatnost je dva až šest let a zvýhodněná úroková sazba od 1,9 procenta p. a.

Právě nízké úrokové sazby umožňují podnikatelům přežít a udržet klíčové lidi, bez kterých by nemohly plnohodnotně pokračovat v podnikání.

Objevte nové možnosti a technologie

Specifikem současné ekonomické krize je, že se k ní přidávají omezení, které podnikatelům výrazně zasahují do jejich byznysu. Ten je proto nutné přizpůsobit situaci.

„Výrazně mohou pomoci digitální technologie. Přinesou vyšší efektivitu práce, komunikaci se zákazníky i technologický náskok před konkurencí, „radí Svocák.

Takovou strategii lze vidět u úspěšných firem, které dokázaly prodávat jídlo přes online platformy, zda fitnesscenter, které začaly používat rezervační nástroje na hodinové vstupy pro šest lidí. Mnoho online nástrojů je dokonce bezplatných, případně se dají využít výhodné úvěry.

„Může to být kreditní karta, předschválení úvěr, standardní financování či úvěr se zárukou Evropského Investičního Fondu. Podle potřeby daného podnikatele a konkrétní fáze, ve které se podnik nachází, dává banka podnikatelům možnost výběru ze široké palety úvěrových produktů „, vysvětluje Varga.

PR články

Další články autora