Čtvrtek, 28 března, 2024
magazin

Krize bude hluboká, čeká nás propad individuální i firemní poptávky

Pandemie koronaviru přinesla mnoho nejistot, a také jednu velmi nepříjemnou jistotu. Hlubokou krizi, která je navzdory všemožným vládním stimulům před námi. A nejen před Českou republikou, ale také před celým vyspělým světem. Krize tentokrát výrazně postihne i jinak bezpečnou Čínu, která bude podle všech indicií muset v průběhu nadcházejících dvou let omezit jinak stále rostoucí průmyslovou výrobu, neboť její produkty nebudou mít odbytiště.

Lidé budou šetřit

Hlavním důvodem je omezení spotřeby domácností, které bude brzy na to následováno poklesem B2B poptávky. Ekonomové varují, že konec nouzového stavu a rozvolnění protiepidemických opatření může být v tomto směru paradoxně kontraproduktivní, neboť na nouzový stav jsou napojeny všechny vládní programy na finanční podporu jednotlivých segmentů ekonomiky. A je pravděpodobné, že spotřeba se na stav, na jakém byla například loni touto dobou, jen tak nevrátí.

Lidé budou naopak šetřit, jak to jen bude možné. Tím spíše, že si za poslední měsíce zvykli odpírat statky s vyšším podílem lidské práce, a tedy i s vyšší přidanou hodnotou, jako je návštěva restaurace nebo baru. Po jejich otevření sice většina populace touží, ale dopřávat si posezení u piva v hospodě nebudeme v nadcházejících měsících tak často, jaké dříve. Spokojíme se s konzumací doma. Tím spíše, že doma můžeme podnikat i ochutnávky kvalitních alkoholických nápojů. A to zhruba za poloviční cenu oproti degustaci v restauraci.

Firmy budou šetřit

Firmy se, alespoň podle analytiků, nejprve z krize pokusí proinvestovat. To v jejich podání znamená, že se zaměří především na PR a marketing, aby si upevnily, nebo ještě lépe posílily své místo na trhu. Ale protože ani marketing není v tomto ohledu všemocný a nedokáže vyvolat zvýšení poptávky ve chvíli, kdy domácnosti šetří, budou i firmy nuceny utáhnout kohoutky. Nejhorší situace bude podle odborníků v:

  • Menších regionálních firmách se specifickou produkcí
  • Firmách, které se snaží bojovat zejména agresivní cenovou politikou
  • Firmách, které nemohou rychle expandovat na nové trhy
PR články

Další články autora