Pátek, 2 prosince, 2022
magazin

Jaké je přiměřené kapesné? Děti by ho měly dostávat dostatečně včas

V roce 2001 prošlo 12 let od pádu socialismu, ale přejít na tržní ekonomiku se stále všem nepodařilo stejně. A jelikož se změnou politického systému z večera do rána myšlení lidí nezmění, dravost ekonomiky zastihla lidi nepřipravené.

Výsledkem nízké finanční gramotnosti bylo, že v zemi s pěti miliony obyvatel vzrostl počet exekucí téměř na milion. Přestože Slovensko patří mezi zemí Evropské unie k lídrům v zadlužování, mladí už začínají s penězi zacházet zodpovědněji.

Je to i díky takovým programem finanční gramotnosti, jako v roce 2001 nastartovala Nadace pro děti Slovenska pod názvem Poznej své peníze. Díky němu se děti učí hospodařit s penězi, odkládat je, investovat, plánovat a někdy si i umět správně určit priority.

Mnohé se to nemohli naučit doma, protože jejich rodiče neměli finanční vzdělávání a žili stylem, že co vydělali, to utratili. Vzorce chování rodičů však často kopírují i ​​děti.

„Změna myšlení není rychlá, ačkoliv nejsnáze lze realizovat u dětí. Jde však o dlouhý proces, jelikož zadlužovat se je vždy jednodušší než spořit, „říká programová manažerka Nadace pro děti Slovenska Aneta Chlebničanová.

Programy finančního vzdělávání již mají své výsledky, když počet nových exekucí loni klesl o dvě třetiny. A to je jen začátek.

Cílem programu Poznej své peníze je rozvíjet finanční gramotnost dětí a mladých lidí v celém vzdělávacím systému od mateřských škol až po základní a střední a nezbývá jen při penězích. Ruku v ruce se s nimi musí rozvíjet i sociální dovednosti a zodpovědnost.

„Za 18 let má program tisíce absolventů po celém Slovensku. Mladí lidé, kteří jím prošli, rozšiřují své poznatky a zkušenosti dále ve své komunitě, „vysvětluje správkyně Nadace České spořitelny Danica Lacová.

Krize nás prefackala a ukázala, co nevíme

V roce 2018 bylo do projektu Poznej své peníze zapojených 7230 žáků a studentů na 252 školách, ale nejdříve se na něj dívali s odstupem. Aby se to změnilo, krizi v roce 2007 musel každý pocítit na vlastní kůži.


Děti už nevědí odkládat touhy, což následně vede k frustraci a depresím. Měly by se naučit, že nepotřebují mít všechno.

„Dokud nepřišla krize, náš program byl dobrovolný, až následně do osnov zapracovali Národní standard finanční gramotnosti. Učitelé však nevěděli, jako předmět vyučovat, proto jsme se začali školám věnovat i my. Nastartovaly jsme spolupráci se středními školami a pokračovali na základní. Dnes máme připravený plán, jak se mohou do finančního vzdělávání zapojit už i mateřské školy, „říká Chlebničanová.

Spolu s Pedagogické fakulty Univerzity Mateja Bela v Banské Bystrici realizují semináře pro budoucí učitele, jak se dá finanční gramotnost učit přímo na školách. Ty se mohou do projektu Poznej své peníze přihlásit bezplatně i díky partnerům, mezi něž patří již dlouhodobě i Nadace České spořitelny.

„Součástí vzdělávání učitelů jsou i kurzy a e-learning, kde má učitel neustále k dispozici nové aktualizace, informace pro práci s dětmi, testy či úkoly a děti umí zapojovat díky interaktivním prvkem. Zároveň dokáže přes počítač vyhodnocovat práci žáků a skupin i řešit úkoly a testy, „říká manažer projektu Rastislav Očenáš.

O přínosu projektu svědčí několik ocenění. Například cena ministerstva školství za Projekt s mimořádným přínosem pro vzdělávání nebo druhé místo v soutěži e-learning v praxi na konferenci ICETIME.

PR články

Další články autora